Jäsenkirje koskien työtaistelutoimia 2022

HEI!

Kunta-alan työehtosopimus umpeutui helmikuun lopussa ja neuvottelu uudesta työehtosopimuksesta on jumiutunut. Neuvotteluja jouduttaakseen JHL on julistanut useita työtaistelutoimia HUS alueella, ensimmäinen koko kunta-alaa koskenut ylityö- ja vuoronvaihtokielto oli 7.–13.3. ja toinen 21.3.–27.3. JHL on julistanut myös kolmannen kerran ylityö- ja vuoronvaihtokiellon, joka alkaa 4.4.2022 klo 00.01. Työtaistelutoimet ovat laillinen keino tukea neuvotteluja, ja rikoslaki kieltää työsyrjinnän eli lakkoon osallistumisen vuoksi ei saa asettaa työntekijöitä eriarvoiseen asemaan. Pyydämme Sinua huomioimaan, että liiton asettamat työtaistelutoimet ovat myös jäseniä sitovia.

HUS aluetta koskeva lakkovaroitus on annettu 19.4-25.4. ajalle. JHL maksaa lakkoavustusta 160 euroa/ päivä toimeentulon turvaamiseksi lakon aikana. Lakkoavustuksen saaminen vaatii liiton ohjeiden noudattamista.

Työtaistelutoimilla tavoitteena on taata kunnolliset palkankorotukset koko kunta-alalle.

Mikäli Sinulla kysyttävää työtaistelutoimista tai olet epävarma, miten toimia työtaistelutoimien aikana, voit aina olla yhteydessä yhdistykseesi tai luottamusmieheen.

Ystävällisin terveisin!

Niina Koskela, HUS Koordinoiva pääluottamusmies p. 0400 771 843

Jenni Sorvari, HUS pääluottamusmies, p. 040 7758303                                                                                                      Sairaanhoitoalueet ja muu sairaanhoidollinen ja sitä tukeva toiminta (HUS Lohjan alueen pääluottamusmies)

Essi Saarelainen, HUS pääluottamusmies p. 040193 6586                                                                                                        HYKSIN tulosyksiköt kokonaan